ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Węgorzewie
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXIX/149/2008 Drukuj informacjęAkt prawny: XXIX/149/2008

Szczegóły informacji

XXIX/149/2008

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Nieobowiązujący

Sesja: XXIX

Kadencja: III (2006-2010)

Data wejścia w życie: 2008-08-28

Data podjęcia/podpisania: 2008-08-28

Tytuł aktu:

w sprawie procedury uchwalania budżetu Powiatu Węgorzewskiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych dotyczących opracowania projektu budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu oraz ustalenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Węgorzewskiego za I półrocze roku budżetowego

Treść:

Uchwała nr XXIX/149/2008
Rady Powiatu w Węgorzewie
z dnia 28 sierpnia 2008 r.

w sprawie procedury uchwalania budżetu Powiatu Węgorzewskiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych dotyczących opracowania projektu budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu oraz ustalenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Węgorzewskiego za I półrocze roku budżetowego
      Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592, Dz. U. z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200 poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r., Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r., Nr 214, poz. 1806, Nr 102, poz. 1055) oraz art. 165a, art. 166 oraz art. 198 ust 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 oraz Dz. U. z 2005 r., Nr 169, poz. 1420, Dz. U. z 2006 r., Nr 45, poz. 319, Dz. U. z 2006 r., Nr 104, poz. 708, Dz. U. z 2006 r., Nr 187, poz. 1381, Dz. U. z 2006 r., Nr 170 poz. 1217 i 1218, Dz. U. z 2006 r., Nr 249, poz. 1832, Dz. U. z 2007 r., Nr 82, poz. 560, Dz.U. z 2007 r., Nr 88, poz. 587, Dz. U. z 2007 r., Nr 115, poz. 791, Dz. U. z 2007 r., Nr 140, poz. 984).
Rada Powiatu uchwala, co następuje:
§ 1
  1. W celu opracowania projektu budżetu powiatu, Zarząd Powiatu w terminie do 15 września podejmuje uchwałę w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy przez podległe powiatowi jednostki organizacyjne oraz powiatowe służby, inspekcje i straże, uwzględniając w niej między innymi: 
    1) prognozowany wskaźnik inflacji na rok planowany; 
    2) planowany wzrost wynagrodzeń, 
    3) wzory druków do opracowania materiałów planistycznych.
  2. Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, a także naczelnicy wydziałów i osoby zajmujące samodzielne stanowiska w Starostwie Powiatowym, przedkładają materiały planistyczne na drukach wg wzorów ustalonych przez Zarząd Powiatu w uchwale, o której mowa wyżej, w terminie do dnia 30 września.
  3. Materiały planistyczne przedstawiane przez osoby wskazane w pkt. 2 zawierają objaśnienia obejmujące w szczególności: 
    a) wykaz dochodów realizowanych przez jednostkę według źródeł przychodów wraz ze wskazaniem sposobu i podstawy prawnej do ich ustalenia, 
    b) aktualny stan zatrudnienia i przewidywane do projektu budżetu zaangażowanie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wynikające z zawartych umów oraz inne koszty związane z zatrudnieniem (szkolenia, ZFŚS, delegacje, inne świadczenia) a także przewidywane zmiany kosztów w oparciu o zatwierdzone regulaminy organizacyjne lub projekty organizacyjne wraz z odpowiednią kalkulacją, 
    c) wydatki bieżące związane z zapewnieniem utrzymania mienia będącego w dyspozycji jednostek, a w szczególności: 
          - wydatki na ogrzewanie pomieszczeń,
          - wydatki na energię elektryczną, wodę i odprowadzenie ścieków,
          - wydatki na usługi pocztowe i telekomunikacyjne,
          - wydatki na wyposażenie i zakup materiałów biurowych,
          - wydatki na zakup materiałów eksploatacyjnych do pojazdów,
          - wydatki na realizację zadań statutowych jednostki wynikające z refundacji ponoszonych kosztów, ustawowych obciążeń, dotacji itp.,
          - wydatki na remonty sprzętu biurowego,
          - wydatki na remonty zarządzanych obiektów
    Uzasadnienie do kalkulacji wysokości wydatków zawiera rzeczowe i ilościowe zestawienie danych za okres będący podstawą kalkulacji oraz procentowy wskaźnik planowanych potrzeb wraz z podaniem przyczyn wzrostu lub spadku, 
    d) wydatki stanowiące wkład krajowy do programów unijnych w zakresie już realizowanych w oparciu o zawarte umowy oraz planowane do realizacji konieczne do uwzględnienia w projekcie budżetu wraz ze wskazaniem programu, którego dotyczą. 
    e) wykaz wydatków majątkowych wraz z uzasadnieniem konieczności ich poniesienia, 
    f) informacje o źródłach dochodów oraz wydatkach rachunków dochodów własnych.
  4. Podmioty, które starają się o dofinansowanie ich działalności, radni, komisje oraz kluby radnych mogą składać zarządowi wnioski do budżetu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
  5. W przypadku nieuwzględnienia przez Zarząd Powiatu wniosków złożonych przez Radnych, Komisje i Kluby Radnych, Zarząd zobowiązany jest udzielić odpowiedzi z uzasadnieniem na piśmie w terminie do 15 listopada.
  6. Konsultacje prowadzone przez Zarząd Powiatu z innymi samorządami odnośnie wspólnie planowanych zadań powinny być zakończone do dnia 15 października i potwierdzone pisemnym uzgodnieniem wzajemnych kwot ujmowanych w budżecie.
§ 2
Skarbnik w oparciu o przedłożone Zarządowi Powiatu materiały i wnioski, a także w oparciu o skalkulowane dochody własne, planowane subwencje, udziały w podatkach, planowane dotacje na zadania zlecone i własne oraz inne zawarte umowy i porozumienia, opracowuje zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
§ 3
Na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika, Zarząd Powiatu opracowuje projekt uchwały budżetowej, który winien zawierać:
  1. Dochody budżetu w podziale na: 
    a) dochody bieżące, 
    b) dochody majątkowe, a w tym:
          - dotacje i środki otrzymane na inwestycje;
          - dochody ze sprzedaży majątku;
          - dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
  2. Wydatki budżetowe wg. działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem: 
    1) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
          - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
          - dotacji,
          - wydatków na obsługę długu jednostki,
          - wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat. 
    2) wydatków majątkowych, a w tym:
          - inwestycje i zakupy inwestycyjne, w szczególności ujęte w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym i związane z zawartymi umowami,
           - zakup i objęcie akcji;
           - wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego
  3. Projekt budżetu sporządza się w kwotach pełnych złotych
  4. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się zestawienie zawierające limity dochodów i wydatków w podziale na zadania własne i zlecone, poszczególnych jednostek organizacyjnych powiatu.
  5. Do projektu uchwały dołącza się wykaz obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym w układzie wymaganym ustawą o finansach publicznych.
§ 4
Do projektu budżetu Zarząd Powiatu dołącza również:
  1. Prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z zaciągniętych i zaplanowanych zobowiązań powiatu.
  2. Informację o stanie mienia komunalnego przygotowaną przez Wydział Geodezji zawierającą: 
    a) dane dotyczące mienia stanowiącego własność powiatu, 
    b) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu, 
    c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1-2 na dzień 30 września danego roku budżetowego od dnia złożenia poprzedniej informacji, 
    d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych, 
    e) wydatkach powiązanych z mieniem (ubezpieczenie, podatki, nakłady na utrzymanie itp.) oraz inne dane i informacje mające wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 5
  1. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami do planowanych dochodów i wydatków oraz prognozę łącznej kwoty długu i informacją o stanie mienia komunalnego, Zarząd Powiatu przedkłada Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej – celem zaopiniowania do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
  2. Objaśnienia do projektu budżetu zawierają: 
    1) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, 
    2) uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków wg działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej ze szczególnym uwzględnieniem: 
    a) wydatków na finansowanie obowiązkowych zadań własnych, 
    b) wydatków na realizację zadań zleconych i powierzonych z zakresu administracji rządowej,   
    c) dotacji 
    d) wydatków majątkowych.
  3. Projekt budżetu zawiera propozycje upoważnień dla zarządu i innych ustaleń w zakresie limitów i sposobu wykonywania budżetu, które winna uchwalić Rada w celu efektywnej realizacji ustalonego budżetu.
§ 6
Projekt uchwały budżetowej ogłaszany jest poprzez wywieszenie w Starostwie Powiatowym oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 7
  1. Przewodniczący Rady Powiatu kieruje niezwłocznie projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do wszystkich stałych Komisji Rady celem zaopiniowania.
  2. W terminie 14 dni od dnia wysłania projektu uchwały budżetowej Komisje odbywająposiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie budżetu.
  3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
  4. Opinie komisji przedkładane są Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, która formułuje ostateczną opinię o projekcie budżetu i przedkłada ją Przewodniczącemu Rady i Zarządowi Powiatu.
§ 8
  1. Zarząd Powiatu na podstawie wniosków zawartych w opiniach komisji może dokonać zmian w projekcie uchwały budżetowej w formie autopoprawki.
  2. W przypadku nieuwzględnienia przez Zarząd wniosków zawartych w opiniach komisji, Zarząd zobowiązany jest przedstawić stanowisko w sprawie wniosków.
  3. Zarząd Powiatu może zgłosić autopoprawki do przedłożonego wcześniej projektu budżetu również z innych powodów jak wymieniony w pkt 1.
§ 9
Podjęcie uchwały w sprawie budżetu winno zostać poprzedzone:
  1. Przedstawieniem projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu lub osobę przez niego wyznaczoną.
  2. Odczytaniem opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.
  3. Odczytaniem opinii komisji opiniujących projekt budżetu przez jej przewodniczących lub wyznaczonych członków komisji.
  4. Przedstawienie stanowiska Zarządu do wniosku Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, które może być: 
    1) negatywne, 
    2) przychylające się do wniosku w całości lub w poszczególnych jego punktach.
  5. Przedstawieniem autopoprawki Zarządu Powiatu do przedłożonego wcześniej projektu budżetu w przypadku, jeżeli takie są zgłaszane.
  6. Dyskusją na projektem budżetu.
  7. Głosowaniem wniesionej autopoprawki.
  8. Głosowaniem nad uchwałą budżetową.
§ 10
Określa się zakres oraz formę informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego, która obejmuje: 
a) Część tabelaryczną z wyodrębnieniem zadań własnych i zleconych realizowanych przez jednostki organizacyjne, zawierającą w szczególności:
      – zestawienie zrealizowanych dochodów wg ważniejszych źródeł i wg działów klasyfikacji budżetowej w stosunku do planu ustalonego uchwałą budżetową i zmian wg stanu na 30 czerwca roku budżetowego,
      – zestawienie wykonanych wydatków wg działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej oraz wg ważniejszych rodzajów wydatków w stosunku do planu ustalonego uchwałą budżetową i zmian wg stanu na 30 czerwca roku budżetowego,
      – wykonanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami i realizowanych na podstawie porozumień
z organami administracji rządowej,
      – zestawienie zbiorcze przychodów i wydatków funduszy celowych,
      – wykaz dotacji udzielonych podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych,
      – wykonanie wydatków majątkowych,
       – wykonanie dochodów i wydatków bieżących i inwestycyjnych realizowanych przez jednostki organizacyjne powiatu. 
b) Informacje opisowe o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego sporządzane przez jednostki organizacyjne, wydziały Starostwa i samodzielne stanowiska pracy realizujące poszczególne wydatki budżetowe, oraz informację Zarządu o dochodach, wydatkach, przychodach i rozchodach w zakresie realizowanym bezpośrednio z budżetu. 
c) Informacje jednostek organizacyjnych powiatu posiadających osobowość prawną w zakresie planu i realizacji przychodów i kosztów wraz z opisem stopnia zabezpieczenia realizacji zadań oraz oceny ryzyka i zagrożeń w funkcjonowaniu jednostek ze szczególnym uwzględnieniem stanu należności i zobowiązań. 
d) Część zbiorczą wydruków sprawozdań Rb-27S, Rb-28S, RB-N, Rb-Z, Rb-NDS.
§ 11
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 12
  1. Traci moc Uchwała Nr XVIII/88/2002 Rady Powiatu w Węgorzewie z dnia 02.10.2002 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem budżetu powiatu.
  2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
  3. § 10 ma zastosowanie po raz pierwszy do informacji składanej w 2009 roku.
Przewodniczący Rady Powiatu 
w Węgorzewie                  
Wiesław Pietrzak
               
« powrót do poprzedniej strony