Zadania Wydziałów
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Wydziału Edukacji
z organizacjami pożytku publicznego , promocją i ochroną zdrowia.
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym szkolnych schronisk młodzieżowych, placówek kształcenia ustawicznego;
- zapewnienie warunków kształcenia, wychowania i opieki w szkołach;
- organizowanie obsługi świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów;
- przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadgminnych;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych;
- powoływanie i udział w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki;
- prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektorowi szkoły lub placówki;
- opiniowanie powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska kierowniczego;
- przygotowywanie propozycji składu rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu;
- przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły przez osobę prawną lub fizyczną;
- opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły - prowadzonej przez osobę prawną lub osobę fizyczną;
- określenie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych;
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem (i cofaniem) szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej;
- przygotowywanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym;
- coroczne przygotowywanie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalanie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy;
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego, powoływanie i obsługa komisji egzaminacyjnej na stopień nauczyciela mianowanego, udział w jej pracach, wydanie zaświadczenia i aktu nadania stopnia awansu zawodowego;
- prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń i aktów nadania stopnia awansu zawodowego;
- prowadzenie powiatowego Systemu Informacji Oświatowej (SIO).
2. W zakresie kultury:
- przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
- zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
- przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia,
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury,
- podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
- załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych
- ustalanie założeń programowo - artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
- prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej,
- współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych.
3. W zakresie sportu:
- opracowywanie planów i strategii rozwoju sportu i turystyki w powiecie;
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz Uczniowskich Klubów Sportowych;
- sporządzanie budżetu na realizację zadań w zakresie sportu, turystyki i rekreacji;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań dla Rady Powiatu;
- organizowanie zawodów szkolnych o mistrzostwo powiatu;
- organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców powiatu;
- popularyzowanie walorów rekreacji ruchowej;
- współpraca w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych z klubami, organizacjami i stowarzyszeniami.
4. W zakresie rozwoju i promocji Powiatu:
- opracowywanie materiałów służących monitoringowi strategii rozwoju powiatu;
- przygotowywanie materiałów i narzędzi promocyjnych;
- promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin powiatu węgorzewskiego w kraju i za granicą;
- projektowanie, utrzymanie strony internetowej powiatu, sporządzanie umów i zleceń z administratorem serwera, aktualizowanie informacji;
- współpraca z jednostkami kultury, związkami i stowarzyszeniami w zakresie turystyki i promocji powiatu;
- sporządzanie projektu budżetu dotyczącego promocji i współpracy zagranicznej;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań dla Rady Powiatu;
- współpraca z mediami w zakresie promocji, współpracy zagranicznej i sportu.
5. W zakresie współpracy zagranicznej:
- opracowywanie treści umów i porozumień zawieranych z partnerami zagranicznymi.
- kompleksowa obsługa delegacji zagranicznych w zakresie organizacyjnym i finansowym.
- współpraca z przedstawicielami miast partnerskich w zakresie promocji, współpracy gospodarczej, kultury, sportu i turystyki.
- przesyłanie informacji o powiecie węgorzewskim partnerom zagranicznym.
- organizowanie spotkań, konferencji i prezentacji powiatu touroperatorom krajowym i zagranicznym.
- uczestniczenie w spotkaniach roboczych, rocznicowych i jubileuszowych miast partnerskich.
6. W zakresie promocji i ochrony zdrowia:
- Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształceniem i likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nadawaniem statutu oraz sprawowaniem nadzoru.
- Organizacja konkursu na stanowisko zastępcy kierownika zakładu w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem.
- Przygotowanie projektu uchwały o tworzeniu rady społecznej.
- Przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej samodzielnego zakładu lub o jego likwidacji.
- Przygotowanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz raz przepisów o zakładach opieki zdrowotnej.
- Opracowywanie, aktualizowanie, kontrola realizacji planu zabezpieczenia medycznego na terenie powiatu.
Wydział Finansowy
- Opracowanie projektu budżetu powiatu oraz dokonywanie analiz wykonania budżetu.
- Nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek powiatowych.
- Windykacja należności budżetowych Starostwa i Skarbu Państwa.
- Sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu.
- Prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
- Prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków.
- Prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
- Prowadzenie obsługi kasowej Starostwa.
- Prowadzenie obsługi finansowej.
- Obsługa finansowo – księgowa Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. - Współdziałanie z bankami i organami skarbowymi.
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości.
- Przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji.
- Zapewnienie prawidłowego ewidencjonowania mieniem powiatu.
- Współpraca z merytorycznymi wydziałami i jednostkami powiatowymi w opracowaniu części finansowej wniosków
o subwencje, dotacje, pożyczki, kredyty inwestycyjne i inne źródła zasilania.
Wydział Komunikacji
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z czasową rejestracją pojazdów, wydawaniem pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych, także w przypadku wywozu pojazdu na granicę, jeżeli pojazd został zbyty za granicę, lub zarejestrowany za granicą
- przyjmowanie pozwoleń czasowych i tymczasowych tablic rejestracyjnych po upływie terminu czasowej rejestracji,
- wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdu,
- dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmian danych w dowodzie rejestracyjnym,
- wyrejestrowanie pojazdów w przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu, kradzieży pojazdu, wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub zbyty za granicą,
- kierowanie pojazdów do dodatkowego badania technicznego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, gdy pojazd uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, a także pojazd skierowany przez starostę w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji, pojazd w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, pojazd który ma być używany jako taksówka bagażowa lub osobowa, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy, pojazd sprowadzony z zagranicy i noszący ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, pojazd dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- przeprowadzanie egzaminu w celu uzyskania uprawnień do kierowania taksówką
- kierowanie na kontrolne sprawdzanie kwalifikacji w zakresie odpowiedniej kategorii prawa jazdy,
- kierowanie na badanie lekarskie kierującego pojazdem w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia (przeprowadzania procedury administracyjnej),
- przyjmowanie od policji oraz jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego),
- zwracanie dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie,
- przyjmowanie od policji zatrzymanego prawa jazdy (przeprowadzanie procedury administracyjnej)
- przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy przez prokuratora, sąd, dowódcę jednostki wojskowej,
- zatrzymanie prawa jazdy w przypadkach określonych w ustawie,
- cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz przywrócenie kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaleniu przyczyn, które spowodowały cofnięcie,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,
- przygotowywanie projektu uchwały Rady Powiatu o wprowadzeniu zakazu pędzenia zwierząt na drogach,
- przyjmowanie zawiadomień od właścicieli pojazdów zarejestrowanych o nabyciu, zbyciu i zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zgubieniu, zmiany danych i zniszczeniu prawa jazdy i wydawanie wtórników prawa jazdy, przyjmowanie wtórników praw jazdy w przypadku odnalezienia oryginału,
- przygotowywanie projektu uchwały Radu Powiatu o wprowadzeniu obowiązku wyposażenia pojazdów zaprzęgowych w hamulce,
- wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy i rejestrowanych po raz pierwszy w kraju,
- wydawanie upoważnień do przeprowadzania badań technicznych dla stacji kontroli pojazdów,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,
- wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
- wydawanie zezwoleń dla jednostek prowadzących szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
- dokonywanie wpisów do ewidencji instruktorów oraz wydawanie legitymacji instruktorów,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad instruktorami
- nadawanie cech identyfikacyjnych pojazdom w przypadkach określonych w ustawie,
- wydawanie kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych,
- udostępnianie danych z ewidencji kierowców uprawnionym podmiotom,
- czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu.
2. W zakresie prawa przewozowego:
- koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym w zależności od przebiegu linii komunikacyjnej,
- ograniczanie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w wypadku klęski żywiołowej,
- nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, gdy jest niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej,
- określanie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu poszczególnymi rodzajami środków transportu,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przepisów porządkowych w zakresie koordynacji rozkładów jazdy,
- prowadzenie prac w zakresie wydawania zezwoleń oraz licencji na krajowy transport drogowy,
- uzgadnianie zezwoleń na wydawanie zaświadczeń potwierdzających przewozy drogowe na potrzeby własne,
- uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów na linii komunikacyjnej obejmującej powiaty lub województwa sąsiadujące,
Wydział Organizacyjny
- gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady i Komisji,
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady i Komisji,
- protokołowanie obrad Rady i posiedzeń Komisji,
- prowadzenie rejestru:
- uchwały Rady,
- wniosków i opinii Komisji,
- interpelacji i wniosków radnych.
- przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, wniosków Komisji i interpelacji radnych zainteresowanym Naczelnikom Wydziałów oraz czuwanie nad terminowym ich załatwieniem,
- przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
- udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
- prowadzenie prac związanych z zabezpieczeniem od strony organizacyjno - technicznej, prawidłowego przeprowadzenia wyborów do Rady Powiatu.
2. W zakresie obsługi biurowej Zarządu i Starosty:
- obsługa posiedzeń Zarządu,
- koordynowanie prac związanych z realizacją aktów prawnych Zarządu i Starosty,
- prowadzenie sekretariatów Starosty i członków Zarządu,
- zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Zarządu i Starosty.
3.W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- opracowywanie projektu nowelizacji Statutu Powiatu,
- opracowywanie projektów zmian regulaminu organizacyjnego i pracy Starostwa i aktów prawnych Zarządu i Starosty oraz kontrola ich realizacji,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa,
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spaw w imieniu Starosty,
- przygotowanie i prowadzenie rejestru spraw powierzonych innym jednostkom.
4. W zakresie kontroli:
- prowadzenie kontroli dotyczącej organizacji i funkcjonowania Wydziałów, załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej oraz realizacji aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty,
- kontrola realizacji przez Wydziały wniosków pokontrolnych,
- udział na polecenie Starosty w kontrolach powiatowych jednostek organizacyjnych,
- analiza materiałów pokontrolnych i opracowywanie generalnych wniosków w celu eliminacji uchybień i polepszenia efektywności działania Starostwa,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad powierzonymi zadaniami.
5. W zakresie petycji, skarg i wniosków:
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie petycji, skarg i wniosków.
6. W zakresie spraw kadrowych:
- prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powoływanych przez Starostę,
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i prowadzenie stosownych rejestrów,
- prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy oraz odznaczeń,
- koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa,
- nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Starostwie tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych,
- kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych,
- wyrażanie zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy z inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantem i inną osobą uprawnioną w okresie 2 lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę.
7. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
- opracowywanie i realizowanie planów finansowych budżetu Starostwa w części przewidzianej dla Wydziału,
- administrowanie budynkami Starostwa,
- koordynacja działań z zakresu informatyki w Starostwie,
- zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej wynikającej z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa,
- załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkami i tablicami,
- gospodarowanie taborem samochodowym,
- wdrażanie postępu technicznego w pracy Starostwa,
- zabezpieczanie informacji wizualnej dla interesantów,
- prowadzenie biblioteki oraz archiwum Starostwa,
- zabezpieczenie łączności telefonicznej i alarmowej,
- wykonywanie obsługi kancelaryjnej Starostwa,
- prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablicy ogłoszeń Starostwa.
8. W zakresie spraw obywatelskich:
- przygotowywanie pozwoleń w drodze decyzji administracyjnej na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
- przyjmowanie informacji o wyniku zbiórki i sposobie zużytkowania zebranych ofiar oraz o ogłoszeniu w prasie,
- podejmowanie wspólnie z organizatorem imprezy i innymi jednostkami organizacyjnymi skoordynowanych przedsięwzięć zabezpieczania imprezy masowej,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia z wyłączeniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia
- sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji ze względu na siedzibę fundacji,
- powadzenie ewidencji fundacji,
- organizowanie i przeprowadzenie poboru,
- prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem tajemnicy państwowej i służbowej,
- sporządzanie w obecności Starosty lub Sekretarza Powiatu testamentu.
Wydział Środowiska i Budownictwa
I. W zakresie gospodarki wodnej:
- prowadzenie spraw dotyczących ustalania linii brzegu dla cieków naturalnych, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, wód granicznych i śródlądowych dróg wodnych,
- wydawanie decyzji dotyczących szczegółowych zakresów i terminów w sprawie utrzymywania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
- prowadzenie spraw dotyczących ochrony przeciwpowodziowej oraz przeciwdziałania skutkom suszy,
- wydawanie decyzji dotyczących nakazu usunięcia drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych,
- wydawanie decyzji dotyczących przywrócenia stanu poprzedniego w przypadku wykonania na wale przeciwpowodziowym lub w jego pobliżu albo na obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią robót utrudniających ochronę przed powodzią – na koszt tego, kto je wykonał,
- wydawanie decyzji dotyczących ustanowienia strefy ochronnej urządzeń pomiarowych służb państwowych,
- wydawanie pozwoleń wodnoprawnych,
- prowadzenie spraw dotyczących wygaśnięcia, cofnięcia, ograniczenia, lub zmiany pozwolenia wodnoprawnego, a także orzeczenia o przeniesieniu prawa własności urządzenia wodnego na własność właściciela wody,
- prowadzenie spraw dotyczących wezwań zakładu do usunięcia zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej, w wyniku których może powstać stan zagrażający życiu, zdrowiu ludzi albo zwierząt lub środowisku,
- wydawanie decyzji w sprawie zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia statutu spółki wodnej,
- wydawanie decyzji w sprawie włączenia zakładu do spółki wodnej,
- wydawanie decyzji w sprawie wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej od osób nie będących członkami spółki, a odnoszących korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniających się do zanieczyszczania wody,
- wydawanie decyzji dotyczących nieważności całości lub części uchwały organów spółki wodnej, w przypadku uchwały sprzecznej z prawem lub statutem,
- wydawanie decyzji dotyczących rozwiązania zarządu spółki wodnej i wyznaczenie osoby pełniącej jego obowiązki,
- wydawanie decyzji dotyczących rozwiązania spółki wodnej,
- wydawanie decyzji dotyczących ustanowienia zarządu komisarycznego spółki wodnej na czas oznaczony,
- prowadzenie spraw związanych z wyznaczeniem likwidatora w przypadku rozwiązania spółki wodnej,
- ustalanie wysokości wynagrodzenia dla likwidatora na koszt spółki,
- wydawanie wniosków w sprawie wykreślenia spółki wodnej z katastru wodnego,
- ustalanie wysokości odszkodowania w sprawie odpowiedzialności za szkody, które są następstwem pozwolenia wodnoprawnego,
II. W zakresie ochrony i kształtowania środowiska:
- sporządzanie powiatowych programów ochrony środowiska,
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
- prowadzenie spraw związanych z rekultywacją gleb, na których występuje zanieczyszczenie,
- wydawanie decyzji dotyczących kosztów rekultywacji (wysokość, sposób uiszczania opłat),
- wydawanie decyzji w sprawie nałożenia na podmiot władający ziemią obowiązku prowadzenia pomiarów zawartości substancji w glebie lub ziemi,
- prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi,
- prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby i ziemi,
- prowadzenie spraw związanych z ograniczeniem lub zakazem używania jednostek pływających na określonych zbiornikach wodnych,
- prowadzenie oceny stanu akustycznego środowiska,
- sporządzanie map akustycznych i przekazywanie ich odpowiednim organom,
- wydawanie decyzji o wysokości odszkodowania w razie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną zasobów środowiska,
- wydawanie pozwoleń zintegrowanych,
- prowadzenie spraw dotyczących wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego,
- wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- prowadzenie spraw związanych z wygaśnięciem, cofnięciem lub ograniczeniem pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- wydawanie pozwoleń na emitowanie pól elektromagnetycznych,
- wydawanie decyzji o obowiązku sporządzenia i przedłożenia przez podmiot prowadzący instalację przeglądu ekologicznego,
- nakładanie obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych w przypadku niewystarczających środków będących w dyspozycji Starosty w celu prowadzenia akcji na rzecz ochrony życia i zdrowia ludzi oraz środowiska przed skutkami awarii,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem dla jednostek organizacyjnych i osób fizycznych obowiązku usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko i przywrócenie środowiska do stanu właściwego; w razie braku możliwości wykonania tego obowiązku ustala się wysokość kwoty pieniężnej na rzecz właściwego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- kontrolowanie przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska i sporządzanie raportów z czynności kontrolnych,
- występowanie w roli oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenie przeciw przepisom o ochronie środowiska,
- występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów o ochronie środowiska,
- podawanie do publicznej wiadomości zatwierdzonego przez radę powiatu zestawienia przychodów i wydatków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- prowadzenie bazy danych dotyczącej: okresowych badań jakości gleby i ziemi, oceny stanu akustycznego środowiska i map akustycznych oraz terenów zagrożonych hałasem,
III. W zakresie postępowania z odpadami:
- opracowywanie planów gospodarki odpadami,
- opiniowanie wojewódzkich i gminnych planów gospodarki odpadami,
- opracowywanie sprawozdań z realizacji planu gospodarki odpadami,
- wydawanie decyzji dotyczącej programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
- prowadzenie spraw związanych z gromadzeniem informacji o wytwarzanych odpadach i sposobu gospodarowania nimi,
- wydawanie decyzji na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
- wydawanie decyzji na zbieranie lub transport odpadów,
- wydawanie decyzji dotyczących instrukcji eksploatacji składowiska odpadów i przenoszenie tej decyzji na rzecz innej osoby,
- wydawanie decyzji dotyczących zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części,
IV. W zakresie rybactwa śródlądowego:
- wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
- wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej nie zaliczonej do śródlądowych wód żeglownych,
- wydawanie zezwoleń na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych, na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie,
- rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
- wnioskowanie o powołanie Społecznej Straży Rybackiej,
V. W zakresie gospodarki leśnej:
- nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- wydawanie decyzji określających zadania właścicieli lasów w celu zapewnienia powszechnej ochrony lasów,
- wydawanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, gdy występują w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
- prowadzenie spraw dotyczących przyznania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów odnowienia lub przebudowy drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane oddziaływaniem gazów i pyłów przemysłowych bez możliwości ustalenia winnego oraz w przypadku pożarów lub innych klęsk żywiołowych,
- prowadzenie spraw dotyczących zmiany lasu na użytek rolny w odniesieniu do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw dotyczących przyznania dotacji z budżetu państwa na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- składanie do wojewody wniosków o uznanie lasu za ochronny
- ustalanie zadań z zakresu gospodarki leśnej dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzenia lasów,
- zlecanie wykonania planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych i rozpatrywanie wniosków i zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów,
- nadzór wykonania zatwierdzonych uproszczonych planów urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasów w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu,
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem w zarząd Lasów Państwowych gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- wnioskowanie o przekazanie na rzecz jednostek organizacyjnych budynków i budowli wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich, będących w zarządzie Lasów Państwowych, a nieprzydatnych dla gospodarki leśnej,
- opiniowanie rocznego planu zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
VI. W zakresie przeznaczania gruntów rolnych do zalesiania:
- określanie ogólnej powierzchni gruntów rolnych, które mogą być przeznaczone do zalesienia na obszarze powiatu,
- rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji dotyczących przeznaczenia gruntów rolnych do zalesienia,
- wydawanie decyzji stwierdzającej prowadzenie przez właściciela gruntu uprawy leśnej,
- wypłata ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej,
- dokonywanie oceny udatności upraw,
VII. W zakresie organizacji hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich:
- wydawanie decyzji o dopuszczeniu reproduktora do rozrodu naturalnego,
VIII. W zakresie prawa łowieckiego:
- wydawanie zezwoleń, w szczególnych przypadkach na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny,
- wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców,
- prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
- wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
IX. W zakresie ochrony przyrody:
- prowadzenie rejestru o przetrzymywaniu roślin i zwierząt oraz ich uprawie i hodowli podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych,
- popularyzowanie ochrony przyrody,
- opiniowanie projektów planu ochrony przyrody,
- uzgadnianie zamierzeń utworzenia parku krajobrazowego,
- prowadzenie rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo – krajobrazowych,
- wydawanie decyzji o zmianie przeznaczenia terenów, na których znajduje się starodrzew,
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystywania zasobów i poszczególnych składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne,
- nadawanie uprawnień społecznych opiekunów przyrody,
- przygotowanie planu wyrębu drzew w pasie drogowym.
X. W zakresie prawa geologicznego i górniczego - przy pomocy Geologa Powiatowego:
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych na powierzchni nie przekraczającej 2ha i przewidywanym wydobyciu w roku kalendarzowym nie przekraczającym 20 000m³ jeżeli działalność będzie prowadzona bez użycia materiałów wybuchowych,
- przeniesienie koncesji, za zgodą przedsiębiorcy na rzecz , którego została wydana na rzecz innego podmiotu,
- odmowa udzielenia koncesji,
- cofanie koncesji bez odszkodowania w razie ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy,
- wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie koncesji,
- wydawanie decyzji o zmianie koncesji bez odszkodowania w razie istotnych zmian projektu zagospodarowania złoża,
- ustalanie opłat za prowadzenie działalności bez wymaganej koncesji lub z rażącym jej naruszeniem,
- wydawanie decyzji zobowiązujących przedsiębiorcę do wykonania obmiaru wyrobisk kopalin pospolitych w innym terminie niż przewiduje ustawa,
- gromadzenie, archiwizowanie i przetwarzanie danych geologicznych,
- wydawanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji,
- wydawanie nakazów wykonania dodatkowych prac pomiarowych,
- wydawanie decyzji zatwierdzających dokumentację geologiczną oraz gromadzenie informacji uzyskiwanych w wyniku prowadzenia prac geologicznych,
- wyrażanie zgody na przeniesienie przez przedsiębiorcę przysługujących mu praw do informacji uzyskanych w wyniku prowadzonych prac geologicznych
XI. W zakresie ochrony zwierząt:
- prowadzenie spraw dotyczących wydawania zezwoleń na utworzenie ogrodu zoologicznego,
- przeprowadzanie kontroli wykonania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego.
XII. W zakresie prawa budowlanego:
- Realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru techniczno - budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi
z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska. - Realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru techniczno - budowlanego w zakresie zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach.
- Wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli w zakresie:
- zgodności rozwiązań architektoniczno - budowlanych z przepisami techniczno - budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
- właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
- Kontrolowanie posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, uprawnień do pełnienia tych funkcji, ( tylko projektanci ).
- Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno - budowlanych.
- Przygotowanie decyzji o obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego.
- Wydawanie pozwoleń na budowę.
- Przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
- Zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy oraz wykonywania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.
- Przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia.
- Nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę.
- Nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym ( w zakresie kompletności projektu ) i zatwierdzanie projektu budowlanego.
- Stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę.
- Prowadzenie rejestru wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę i przechowywanie dokumentów objętych pozwoleniem na budowę.
- Przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby.
- Przygotowywanie i wydanie dzienników budów
- Przygotowywanie decyzji o zmianie jej za zgodą stron.
- Nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczenia w terenie i wykonania geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej w stosunku do obiektów wymagających zgłoszenia.
- Rozstrzygnięcie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokal lub nieruchomości oraz warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości.
- Przygotowywanie pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
- Uzgadnianie rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie:
- linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od stron dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych,
- przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzanych poza granicę terenu zamkniętego, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego
- Przygotowywanie pozwoleń na budowę składowisk odpadów.
Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Prognozowanie i planowanie zadań w zakresie potrzeb inwestycyjnych powiatu węgorzewskiego w oparciu o:
- założenia społeczno-gospodarczego rozwoju Powiatu wyznaczone przez Radę Powiatu Węgorzewskiego,
- pisemne wnioski i propozycje mieszkańców powiatu oraz radnych powiatu węgorzewskiego,
- pisemne wnioski i propozycje składane przez jednostki organizacyjne powiatu i poszczególne wydziały Starostwa.
- Tworzenie i przygotowywanie projektu Wieloletniego Planu Inwestycyjnego oraz monitorowanie jego realizacji.
- Sporządzanie wniosków, umów, aneksów umów, załączników i porozumień na pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania zadań inwestycyjnych w tym:
- pochodzących z funduszy unijnych
- dotacji z budżetu państwa,
- środków na pomoc finansową pochodzącą z gmin powiatu węgorzewskiego,
- innych środków.
- Prowadzenie kompleksowego przygotowania inwestycji do realizacji tj.:
- zlecenie wykonania dokumentacji technicznej,
- odbiór i sprawdzenie przedmiotu zamówienia publicznego pod względem zgodności z zamówieniem,
- aktualizacja posiadanych dokumentacji technicznych,
- uzyskanie decyzji administracyjnych (decyzja lokalizacyjna, decyzja środowiskowa, decyzja pozwolenie na budowę, decyzja pozwolenie wodno-prawne, zgłoszenie robót) i opinii niezbędnych do realizacji zadań inwestycyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Organizowanie i koordynacja realizowanych zadań inwestycyjnych, w tym:
- przekazywanie placów budów.
- kontrola realizacji inwestycji i informowanie Zarządu Powiatu o przewidywanych zmianach w ich realizacji (zakres, koszty).
- organizowanie odbiorów częściowych i końcowych.
- dokonywanie końcowych rozliczeń przedmiotów umów.
- egzekwowanie uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi.
- Kontrola realizacji inwestycji we współpracy z Wydziałem Drogownictwa i informowanie Zarządu Powiatu o przewidywanych zmianach, ewentualnych zagrożeniach odnośnie terminów, harmonogramów, kosztów lub jakości robót.
- Rozliczanie pod względem rzeczowym i finansowym zadań inwestycyjnych realizowanych przez powiat.
- Przygotowywanie wniosków o płatność dla inwestycji dofinansowywanych ze źródeł zewnętrznych.
- Sporządzanie informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych inwestycji.
- Pozyskiwanie i udzielanie Zarządowi Powiatu bieżących, niezbędnych informacji.
- Współpraca z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz z partnerami zagranicznymi w celu wspólnego aplikowania o ośrodki zewnętrzne.
- Przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielanie zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane o wartości powyżej 14 tyś. euro oraz wydatków majątkowych ujętych w zał. do budżetu dla Starostwa Powiatowego.
- Prowadzenie rejestru zamówień publicznych.