Zadania Wydziałów
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-08-02 18:17:39 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Wydziału Edukacji
Wydział Edukacji zajmuje się organizacją szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie, powiatowych bibliotek publicznych, powiatowych schronisk młodzieżowych, realizacją programów stypendialnych ze środków ZPORR, kierowaniem młodzieży do młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, upowszechnianiem i organizacją kultury, kultury fizycznej, sportu i turystyki oraz nadzorem nad stowarzyszeniami kultury fizycznej i związków sportowych, współpracą
z organizacjami pożytku publicznego , promocją i ochroną zdrowia.
z organizacjami pożytku publicznego , promocją i ochroną zdrowia.
Zadania Wydziału Edukacji:
1. W zakresie oświaty:
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym szkolnych schronisk młodzieżowych, placówek kształcenia ustawicznego;
- zapewnienie warunków kształcenia, wychowania i opieki w szkołach;
- organizowanie obsługi świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów;
- przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadgminnych;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych;
- powoływanie i udział w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki;
- prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektorowi szkoły lub placówki;
- opiniowanie powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska kierowniczego;
- przygotowywanie propozycji składu rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu;
- przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły przez osobę prawną lub fizyczną;
- opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły - prowadzonej przez osobę prawną lub osobę fizyczną;
- określenie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych;
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem (i cofaniem) szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej;
- przygotowywanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym;
- coroczne przygotowywanie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalanie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy;
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego, powoływanie i obsługa komisji egzaminacyjnej na stopień nauczyciela mianowanego, udział w jej pracach, wydanie zaświadczenia i aktu nadania stopnia awansu zawodowego;
- prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń i aktów nadania stopnia awansu zawodowego;
- prowadzenie powiatowego Systemu Informacji Oświatowej (SIO).
2. W zakresie kultury:
- przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
- zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
- przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia,
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury,
- podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
- załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych
- ustalanie założeń programowo - artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
- prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej,
- współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych.
3. W zakresie sportu:
- opracowywanie planów i strategii rozwoju sportu i turystyki w powiecie;
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz Uczniowskich Klubów Sportowych;
- sporządzanie budżetu na realizację zadań w zakresie sportu, turystyki i rekreacji;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań dla Rady Powiatu;
- organizowanie zawodów szkolnych o mistrzostwo powiatu;
- organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców powiatu;
- popularyzowanie walorów rekreacji ruchowej;
- współpraca w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych z klubami, organizacjami i stowarzyszeniami.
4. W zakresie rozwoju i promocji Powiatu:
- opracowywanie materiałów służących monitoringowi strategii rozwoju powiatu;
- przygotowywanie materiałów i narzędzi promocyjnych;
- promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin powiatu węgorzewskiego w kraju i za granicą;
- projektowanie, utrzymanie strony internetowej powiatu, sporządzanie umów i zleceń z administratorem serwera, aktualizowanie informacji;
- współpraca z jednostkami kultury, związkami i stowarzyszeniami w zakresie turystyki i promocji powiatu;
- sporządzanie projektu budżetu dotyczącego promocji i współpracy zagranicznej;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań dla Rady Powiatu;
- współpraca z mediami w zakresie promocji, współpracy zagranicznej i sportu.
5. W zakresie współpracy zagranicznej:
- opracowywanie treści umów i porozumień zawieranych z partnerami zagranicznymi.
- kompleksowa obsługa delegacji zagranicznych w zakresie organizacyjnym i finansowym.
- współpraca z przedstawicielami miast partnerskich w zakresie promocji, współpracy gospodarczej, kultury, sportu i turystyki.
- przesyłanie informacji o powiecie węgorzewskim partnerom zagranicznym.
- organizowanie spotkań, konferencji i prezentacji powiatu touroperatorom krajowym i zagranicznym.
- uczestniczenie w spotkaniach roboczych, rocznicowych i jubileuszowych miast partnerskich.
6. W zakresie promocji i ochrony zdrowia:
- Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształceniem i likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nadawaniem statutu oraz sprawowaniem nadzoru.
- Organizacja konkursu na stanowisko zastępcy kierownika zakładu w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem.
- Przygotowanie projektu uchwały o tworzeniu rady społecznej.
- Przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej samodzielnego zakładu lub o jego likwidacji.
- Przygotowanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz raz przepisów o zakładach opieki zdrowotnej.
- Opracowywanie, aktualizowanie, kontrola realizacji planu zabezpieczenia medycznego na terenie powiatu.
Wydział Finansowy
Wydział Finansowy prowadzi sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu powiatu, zapewnia obsługę finansowo-księgową Starostwa, organizuje i nadzoruje prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu, sporządza sprawozdania z realizacji zadań budżetowych.
Zadania Wydziału Finansowego:
- Opracowanie projektu budżetu powiatu oraz dokonywanie analiz wykonania budżetu.
- Nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek powiatowych.
- Windykacja należności budżetowych Starostwa i Skarbu Państwa.
- Sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu.
- Prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
- Prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków.
- Prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
- Prowadzenie obsługi kasowej Starostwa.
- Prowadzenie obsługi finansowej.
- Obsługa finansowo – księgowa Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. - Współdziałanie z bankami i organami skarbowymi.
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości.
- Przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji.
- Zapewnienie prawidłowego ewidencjonowania mieniem powiatu.
- Współpraca z merytorycznymi wydziałami i jednostkami powiatowymi w opracowaniu części finansowej wniosków
o subwencje, dotacje, pożyczki, kredyty inwestycyjne i inne źródła zasilania.
Wydział Komunikacji
Zadania Wydziału Komunikacji
1. W zakresie ruchu drogowego:
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z czasową rejestracją pojazdów, wydawaniem pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych, także w przypadku wywozu pojazdu na granicę, jeżeli pojazd został zbyty za granicę, lub zarejestrowany za granicą
- przyjmowanie pozwoleń czasowych i tymczasowych tablic rejestracyjnych po upływie terminu czasowej rejestracji,
- wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdu,
- dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmian danych w dowodzie rejestracyjnym,
- wyrejestrowanie pojazdów w przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu, kradzieży pojazdu, wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub zbyty za granicą,
- kierowanie pojazdów do dodatkowego badania technicznego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, gdy pojazd uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, a także pojazd skierowany przez starostę w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji, pojazd w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, pojazd który ma być używany jako taksówka bagażowa lub osobowa, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy, pojazd sprowadzony z zagranicy i noszący ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, pojazd dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- przeprowadzanie egzaminu w celu uzyskania uprawnień do kierowania taksówką
- kierowanie na kontrolne sprawdzanie kwalifikacji w zakresie odpowiedniej kategorii prawa jazdy,
- kierowanie na badanie lekarskie kierującego pojazdem w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia (przeprowadzania procedury administracyjnej),
- przyjmowanie od policji oraz jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego),
- zwracanie dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie,
- przyjmowanie od policji zatrzymanego prawa jazdy (przeprowadzanie procedury administracyjnej)
- przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy przez prokuratora, sąd, dowódcę jednostki wojskowej,
- zatrzymanie prawa jazdy w przypadkach określonych w ustawie,
- cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz przywrócenie kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaleniu przyczyn, które spowodowały cofnięcie,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,
- przygotowywanie projektu uchwały Rady Powiatu o wprowadzeniu zakazu pędzenia zwierząt na drogach,
- przyjmowanie zawiadomień od właścicieli pojazdów zarejestrowanych o nabyciu, zbyciu i zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zgubieniu, zmiany danych i zniszczeniu prawa jazdy i wydawanie wtórników prawa jazdy, przyjmowanie wtórników praw jazdy w przypadku odnalezienia oryginału,
- przygotowywanie projektu uchwały Radu Powiatu o wprowadzeniu obowiązku wyposażenia pojazdów zaprzęgowych w hamulce,
- wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy i rejestrowanych po raz pierwszy w kraju,
- wydawanie upoważnień do przeprowadzania badań technicznych dla stacji kontroli pojazdów,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,
- wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
- wydawanie zezwoleń dla jednostek prowadzących szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
- dokonywanie wpisów do ewidencji instruktorów oraz wydawanie legitymacji instruktorów,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad instruktorami
- nadawanie cech identyfikacyjnych pojazdom w przypadkach określonych w ustawie,
- wydawanie kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych,
- udostępnianie danych z ewidencji kierowców uprawnionym podmiotom,
- czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu.
2. W zakresie prawa przewozowego:
- koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym w zależności od przebiegu linii komunikacyjnej,
- ograniczanie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w wypadku klęski żywiołowej,
- nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, gdy jest niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej,
- określanie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu poszczególnymi rodzajami środków transportu,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przepisów porządkowych w zakresie koordynacji rozkładów jazdy,
- prowadzenie prac w zakresie wydawania zezwoleń oraz licencji na krajowy transport drogowy,
- uzgadnianie zezwoleń na wydawanie zaświadczeń potwierdzających przewozy drogowe na potrzeby własne,
- uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów na linii komunikacyjnej obejmującej powiaty lub województwa sąsiadujące,
Wydział Organizacyjny
Zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Starostwa, obsługę Rady, Komisji, Zarządu i Starosty, prowadzi sprawy obywatelskie, kadrowe.
Zadania Wydziału Organizacyjnego
1. W zakresie obsługi biurowej Rady Powiatu i Komisji Rady:
- gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady i Komisji,
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady i Komisji,
- protokołowanie obrad Rady i posiedzeń Komisji,
- prowadzenie rejestru:
- uchwały Rady,
- wniosków i opinii Komisji,
- interpelacji i wniosków radnych.
- przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, wniosków Komisji i interpelacji radnych zainteresowanym Naczelnikom Wydziałów oraz czuwanie nad terminowym ich załatwieniem,
- przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
- udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
- prowadzenie prac związanych z zabezpieczeniem od strony organizacyjno - technicznej, prawidłowego przeprowadzenia wyborów do Rady Powiatu.
2. W zakresie obsługi biurowej Zarządu i Starosty:
- obsługa posiedzeń Zarządu,
- koordynowanie prac związanych z realizacją aktów prawnych Zarządu i Starosty,
- prowadzenie sekretariatów Starosty i członków Zarządu,
- zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Zarządu i Starosty.
3.W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- opracowywanie projektu nowelizacji Statutu Powiatu,
- opracowywanie projektów zmian regulaminu organizacyjnego i pracy Starostwa i aktów prawnych Zarządu i Starosty oraz kontrola ich realizacji,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa,
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spaw w imieniu Starosty,
- przygotowanie i prowadzenie rejestru spraw powierzonych innym jednostkom.
4. W zakresie kontroli:
- prowadzenie kontroli dotyczącej organizacji i funkcjonowania Wydziałów, załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej oraz realizacji aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty,
- kontrola realizacji przez Wydziały wniosków pokontrolnych,
- udział na polecenie Starosty w kontrolach powiatowych jednostek organizacyjnych,
- analiza materiałów pokontrolnych i opracowywanie generalnych wniosków w celu eliminacji uchybień i polepszenia efektywności działania Starostwa,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad powierzonymi zadaniami.
5. W zakresie petycji, skarg i wniosków:
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie petycji, skarg i wniosków.
6. W zakresie spraw kadrowych:
- prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powoływanych przez Starostę,
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i prowadzenie stosownych rejestrów,
- prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy oraz odznaczeń,
- koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa,
- nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Starostwie tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych,
- kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych,
- wyrażanie zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy z inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantem i inną osobą uprawnioną w okresie 2 lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę.
7. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
- opracowywanie i realizowanie planów finansowych budżetu Starostwa w części przewidzianej dla Wydziału,
- administrowanie budynkami Starostwa,
- koordynacja działań z zakresu informatyki w Starostwie,
- zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej wynikającej z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa,
- załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkami i tablicami,
- gospodarowanie taborem samochodowym,
- wdrażanie postępu technicznego w pracy Starostwa,
- zabezpieczanie informacji wizualnej dla interesantów,
- prowadzenie biblioteki oraz archiwum Starostwa,
- zabezpieczenie łączności telefonicznej i alarmowej,
- wykonywanie obsługi kancelaryjnej Starostwa,
- prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablicy ogłoszeń Starostwa.
8. W zakresie spraw obywatelskich:
- przygotowywanie pozwoleń w drodze decyzji administracyjnej na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
- przyjmowanie informacji o wyniku zbiórki i sposobie zużytkowania zebranych ofiar oraz o ogłoszeniu w prasie,
- podejmowanie wspólnie z organizatorem imprezy i innymi jednostkami organizacyjnymi skoordynowanych przedsięwzięć zabezpieczania imprezy masowej,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia z wyłączeniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia
- sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji ze względu na siedzibę fundacji,
- powadzenie ewidencji fundacji,
- organizowanie i przeprowadzenie poboru,
- prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem tajemnicy państwowej i służbowej,
- sporządzanie w obecności Starosty lub Sekretarza Powiatu testamentu.