Uchwały Zarządu
Pobierz dane XMLAkt prawny: XLIV/311/2005 Drukuj informacjęAkt prawny: XLIV/311/2005Szczegóły informacji
XLIV/311/2005
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Nieokreślony
Status: Obowiązujący
Sesja: XLIV
Kadencja: II (2002-2006)
Data wejścia w życie: 2005-08-25
Data podjęcia/podpisania: 2005-08-25
Tytuł aktu:
w sprawie zmniejszenia środków na ochronę zdrowia w województwie warmińsko-mazurskim
Treść:
UCHWAŁA NR XLIV/311/2005
RADY POWIATU W WĘGORZEWIE
z dnia 25 sierpnia 2005r.
w sprawie zmniejszenia środków na ochronę zdrowia w województwie warmińsko-mazurskim
RADY POWIATU W WĘGORZEWIE
z dnia 25 sierpnia 2005r.
w sprawie zmniejszenia środków na ochronę zdrowia w województwie warmińsko-mazurskim
Na podstawie § 41 ust. 2 Statutu Powiatu Węgorzewskiego (Dz.Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 14 czerwca 2002 r. Nr 71 poz. 1077 z późn. zmianami)
Rada Powiatu w Węgorzewie uchwala, co następuje:
§ 1
Rada Powiatu w Węgorzewie zgłasza swój stanowczy protest wobec wielkości przyznanych środków finansowych na ochronę zdrowia dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego w 2006 r. i wnosimy o dokonanie sprawiedliwego ich podziału opartego na zasadzie równości w dostępie do świadczeń medycznych.
Założenia planu finansowego na rok przyszły zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 7.07.05 w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralą i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych dyskryminują województwo Warmińsko-Mazurskie na tle innych regionów naszego kraju.
Zaproponowany przez ministra wskaźnik migracji z wagą 1,7 jest nie tylko niekorzystny dla naszego regionu, ale godzi również w prawa pacjentów w zakresie równego traktowania ubezpieczonych oraz równego dostępu do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. W dotychczas prezentowanych planach finansowych Centrali NFZ Województwo Warmińsko Mazurskie ma planowany realny spadek nakładów o 2% na opiekę zdrowotną (poza wzrostem nakładów na refundację leków) w stosunku do roku bieżącego.
Dysproporcje w podziale środków na tle kraju spowodują znaczące zmniejszenie poziomu finansowania w zakresie takich świadczeń jak opieka szpitalna, specjalistyczna, pomoc ambulatoryjna, podstawowa opieka lekarska, diagnostyka itp. Przekłada się to na wydłużenie kolejek, wzrost niezadowolenia społecznego, obniżenie poziomu zdrowia społeczeństwa, a także konieczność redukcji zatrudnienia, obniżenia wynagrodzeń, często zadłużenia placówek lub zagrożenia spłat zaciągniętych pożyczek restrukturyzacyjnych.
Działania takie wiążą się z ograniczeniem dostępności do świadczeń, a tym samym mogą doprowadzić do braku zabezpieczenia mieszkańców w zakresie świadczeń medycznych. Niesprawiedliwy podział środków prowadzący do ich koncentracji w kilku dużych ośrodkach medycznych, które już obecnie dysponują środkami odbiegającymi od przeciętnych, prowadzi do degradacji naszego regionu i nierównego traktowania ich mieszkańców.
Założenia planu finansowego na rok przyszły zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 7.07.05 w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralą i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych dyskryminują województwo Warmińsko-Mazurskie na tle innych regionów naszego kraju.
Zaproponowany przez ministra wskaźnik migracji z wagą 1,7 jest nie tylko niekorzystny dla naszego regionu, ale godzi również w prawa pacjentów w zakresie równego traktowania ubezpieczonych oraz równego dostępu do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. W dotychczas prezentowanych planach finansowych Centrali NFZ Województwo Warmińsko Mazurskie ma planowany realny spadek nakładów o 2% na opiekę zdrowotną (poza wzrostem nakładów na refundację leków) w stosunku do roku bieżącego.
Dysproporcje w podziale środków na tle kraju spowodują znaczące zmniejszenie poziomu finansowania w zakresie takich świadczeń jak opieka szpitalna, specjalistyczna, pomoc ambulatoryjna, podstawowa opieka lekarska, diagnostyka itp. Przekłada się to na wydłużenie kolejek, wzrost niezadowolenia społecznego, obniżenie poziomu zdrowia społeczeństwa, a także konieczność redukcji zatrudnienia, obniżenia wynagrodzeń, często zadłużenia placówek lub zagrożenia spłat zaciągniętych pożyczek restrukturyzacyjnych.
Działania takie wiążą się z ograniczeniem dostępności do świadczeń, a tym samym mogą doprowadzić do braku zabezpieczenia mieszkańców w zakresie świadczeń medycznych. Niesprawiedliwy podział środków prowadzący do ich koncentracji w kilku dużych ośrodkach medycznych, które już obecnie dysponują środkami odbiegającymi od przeciętnych, prowadzi do degradacji naszego regionu i nierównego traktowania ich mieszkańców.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Edmund Budny
Edmund Budny